24 Haziran 2012 Pazar

Çalışanları Elde Tutmak




Çalışanları Elde Tutmak
(Harvard Business School Pres- Pocket Mentor)

“Çalışanları elde tutmak” kitabında, yaratıcı ve etkin elde tutma stratejilerini kullanarak yetenek savaşında rekabetçi kalmanın yollarını görüyoruz. Kitabı anlatmaktan ziyade konusu gereği kitaptan da edindiğim bilgilere göre çalışanları elde tutma ve yollarına değineceğim.

 Elde tutma bir şirketin yetenekli çalışanlarını alıkoyma kabiliyetidir. Daha önceki yazımda elde tutmanın faydaları ve yararından bahsetmiştim. (Dikkat! Çalışanlar kaçıyor…) Elde tutmanın zorlaştırıcı gelişmelerinden bahsedecek olursak bunların başında demografik değişiklikler, ekonomik gelişimler, kültürel beklentiler ve hayatındaki çalkantılar yer alır. Bu gelişmeler yaşandıkça şirketler bu duruma ayak uyduramadıkları sürece iyi çalışanlarını farklı kuruluşlara kaptırmaları kaçınılmaz olacaktır. Çünkü çalışan kendini güvende hissedeceği, huzurlu ücret bakımından tatmin edici ve kariyer gelişimine katkıda bulunacak işlerde çalışmayı tercih eder. İyi çalışanlarımızı elde tutmak için etkin stratejiler kullanmamız gerekir. Bu stratejilerin belli başlılarını şöyle sıralayabiliriz:
-         Doğru kişiyi işe almak,
-         Şirketlerinizi tercih edilen bir işveren haline getirmek,
-         Doğru kültürü beslemek,
-         Çalışanların şirkete dair moral çöküntüsünden kaçınmalarına yardımcı olmak,
-         Elde tutma becerileriniz güçlendirmek,
-         Çalışanların ihtiyaçlarını daha iyi karşılamak için programlar tasarlanmak,
-         Çalışanlar arasındaki kuşak farklarına göre stratejiler geliştirmek.

Doğru kişiyi işe almak demek doğru kişiyi doğru işle birleştirmek demektir. İşe alınan personelin gerçekten o işteki eksikliği doldurabilecek kişi olmasıdır. Böyle bir işe alım gerçekleştirdiğimiz takdirde hızlı bir şekilde performans göstermeye başlayacaktır. Bu yüzden de uygun özgeçmiş, deneyim ve yeteneklere yeteri kadar sahip olması gerekir.

Şirketlerimizin tercih edilebilen işveren haline getirmeliyiz ki rekabet ortamında diğer kurumlardan bir adım daha önde olalım. Tercih edilen bir şirket olmak için doğru ücret politikaları tasarlamak, çekici sosyal yardımlar sunmak, çalışanların çalışma hayatlarıyla sosyal hayatların dengelemelerine yardımcı olmak, kendilerini tanımalarına teşvik etmek, görev fırsatlarını anlatmak, çalışanların yeteneklerini geliştirmek, büyük görevler yaratıp ve çeşitliliğe değer vermek sayılabilir. Örneğin şirket içi partiler, kültürel etkinlik davetiyeleri, masaj ve beslenme danışmanı vs. gibi oluşumlar sizi diğer kurumlardan farklı kılan etkinlikler olabilir.

Teknik beceriler, ekip çalışmaları, iş etiğini kavrama, zaman yönetimi, liderlik, kişiler arası anlayış son zamanlarda çalışan becerileriyle ilgili olarak üzerinde durulan konular. Çalışanların bu becerilerini geliştirmek için eğitim verdiğinizde, onların firmanızda kalma şansını arttı9rmış olursunuz. Eğitim, çalışanların daha iyi performans göstermesine ve hedeflerine ulaşmasına yardımcı olur. Çalışanlarda iyi oldukları yerde kalmaya eğilim gösterirler J Örneğin belli kişiler arası becerilerde yetersiz olan yüksek değere sahip çalışanlara kişisel koçluk sunarak en büyük neticeleri elde edebilirsiniz. Çalışanların kıdem atlama fırsatlarını görev sürelerine göre değil, yaptıkları işe katkılarına göre belirleyin. Bu onları motive edecektir. Ve performansları artacaktır.

Bir başka çalışan elde tutma stratejisi de çeşitliliğe değer vermektir. İş gücü, tüm sektörlerde çeşitlilik göstermektedir. Yaş, cinsiyet, yarı ve tam zamanlı çalışan, etnik köken, ırk cinsel yönelim, fiziksel yeteneğe kadar şirketler, çalışanlar arasındaki farklılıkların fayda sağlıyor.

1.      Kuraldışı çalışan işçileri elde tutmak: Bu grubun çalışanları yarı zamanlı, sözleşmeli veya dönemsel çalışanlardır. Bu grup çalışanları kurumlara esneklik ve tasarruf faydaları sağlar.
2.      Azınlıkları elde tutmak: Irk, etnik köken, cinsel yönelim, fiziksel yeterlik ve diğer niteliklerle tanımlanan azınlık gruplarının üyeleri şirketinizdeki fikirlerini bakış açılarının ve çalışma tarzlarının çeşitliliğini daha da zenginleştirir. Azınlıkları elde tutmak için şu yaklaşımlar göz önünde bulundurulur.
a.      İnsanlara farklı ama adil davranın,
b.      Çeşitlilikten ötürü minnettarlığınızı gösterin,
c.      Çeşitlilikten ticari değer çıkarın.
3.      Kadınları elde tutmak: Firmanızda kaç kadının üst düzey yönetim pozisyonlarında bulunduğunu ve kaçının bu yolda olduğunu tespit ederek başlayabilirsiniz. Bu stratejiler;
a.      Mevcut durumu analiz edin,
b.      Cinsiyet eşitliği meseleleri tartışın,
c.      Kadınları başarılarının önündeki “görünmez” engeller yok edin,
d.      Kuruluş içinde destek geliştirin,
e.      Kadınların yönetim biçiminin iş hayatı için iyi olduğuna dair kavrayışı teşvik edin. 
4.      Olgun işçileri elde tutmak (X kuşağı): Deneyimleri çalışanlarıdır ve birçoğu artık emekliliğe yönelmiştir. Peki ya bu çalışanlarımızı elde tutmak için ne yapabiliriz.
a.      Sorumluluk göstererek sadakat kazanın,
b.      X kuşağına kariyer geliştirme seçenekleri verin,
c.      İş ve hayat dengesi için fırsatlar sağlayın,
d.      Ayrılan bir çalışansa geri dönebilme imkânı sağlayın,
e.      Ne istediklerini sorun ara sıra,
f.        Esnekliği destekleyin,
g.      Ödenek sisteminizi kişiye göre uyarlayın,
h.      Çalışmaları ilginç bir hale getirin.
5.      Genç işçileri elde tutmak (Y kuşağı): Firmanın işgücüne özel bir tür enerji, tazelik, gelişkin teknik bilgi getirirler. Bu grubun şirketler için zorlukları da vardır tabi. Şirketlerden beklentileri yüksektir çünkü kendi standartlarında yüksektir. Yaptıkları işin önemini ve değerini vurgulamazsanız kendini değerli hissedeceği şirketlere yönelir. Genç işçileri elde tutmada uygulanabilecek stratejilerden bazıları;
a.      Kişisel becerilerini ve hedeflerini anlayıp çalışmalarını buna uygun düzenleyin. Çalışmaları kişiselleştirin,
b.      Öğrenim yoluyla yol gösterin,
c.      Onlardan bağımsız be kesintisiz geri bildirimler alın. Ve geribildirim sunup karşılığını da bekleyin,
d.      Görevi düşünün zamanı değil,
e.      Yaptıkları işin değerini ve anlamını vurgulayın.

 Son olarak elde tutma boşluklarını teşhis edip kapatmak için atılacak adımları sıralarsak,
a.       Çalışanların devir hızı ve işten çıkış görüşmeleriyle ilgili bütün verileri toplayıp analiz edin.
b.      Elde tutmayla ilgili tutum ve deneyimleri almak için yöneticilere anket yapın.
c.      “Geleceğe çekme” oturumlarıyla ileriye bakın.
d.      Zayıf elde tutmanın yarattığı “sancı noktalarını” tespit edin.
e.      Arzu edilen geleceğe ulaşmanın önündeki engelleri tespit edin.
f.       Boşlukları doldurmak için olası stratejiler hakkında beyin fırtınası yapın.
g.      Odak gruplarından ve görüşmelerinden bilgi toplayın.
h.      Topladığınız bilgileri kullanarak şirket için bir dizi elde tutma stratejisi ve hedefi geliştirin.
i.        Elde tutma için bir ekip kurun ve görev tanımları düzenleyin. Sadece sorumluluk alanında iyi çalışanı kaçırmamayı görev bilmiş personel ekibi olsun. Bu işe yoğunlaşarak şirkete katkı sağlayacak çözümler üretebilsin.

İyi çalışanı elde tutmanın en zor olduğu sektörler, telekomünikasyon, bankacılık, bilişim, ilaç, inşaat, enerji gibi teknolojinin önem kazandığı sektörler. Elde tutulması en zor pozisyonlar ise pazarlama ve marka yönetimi pozisyonları, satış pozisyonları, teknik uzmanlar çalışan devrinin yüksek olduğu pozisyonlardır. Bu pozisyonlarımız için yedek kulübemizde mutlaka ek çalışanlarımızın olması gerekir. Bu da bilinesi bilgiler J

Zühre Turunç
Haziran 2012