23 Haziran 2012 Cumartesi

Yeni Nesil İK




Yeni Nesil İK

Bilgi teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte Y kuşağı insan kaynaklarının görev ve sorumlulukları aynı kalsa da uygulamalarda değişikliklere neden olmuştur. Bilgi toplumlarında görülen ortak özellik donanımlı çalışan, artan müşteri istekleri olmuştur. Donanımlı çalışanlardan kasıt kendini geliştiren, bilgilerini güncel tutan, pazarlama yeteneği kuvvetli, takım çalışmasına yatkın, tasarımı ruhlu, hayal gücü yüksek ve sonuç odaklı çalışandır. Bu yetkinliklere denk gelen personel grubu ise “Y Kuşağı”dır.

Yeni nesil İK uygulamalarındaki değişmelere değinecek olursak öncelikli olarak işe alımlarda büyük değişim görülmektedir. İşe alımlar artık kağıt üzerinde ve elle başvuru olarak yapılmıyor. Kariyer portalları bile artık eskisi kadar sık kullanılmamakta. Bunların yerini sosyal medya aldı. LinkedIn, Facebook, Twitter aday arama konusunda sık kullanılan alanlar oldu. Çalışanların CV’lerinin yanı sıra profil bilgileri de işveren açısından önemli bir yer aldı. Y kuşağı çalışanların iş yaşamı haricinde sosyal kimliği de ön planda yer alıyor. Katıldığı kulüpler, etkinlikler, hobiler vs. klasik mülakat sorularının yerini Neden? Nasıl? Ne? sorularına bıraktı. Hangi işi yaptığı, nerelerde çalıştığı bilgilerinden çok o işi neden yaptığı daha önemli hale geldi. Örneğin Yeni Nesil İK zirvesinde Siemens Genel Müdür Yardımcısı Ali Rıza Ersoy sunumu sırasında kendisinin personel alırken CV’lerine bakarken sondan başlayarak incelediğini söyledi. Nedenini de; kişinin hobileri, etkinlikleri, yetkinlikleri, sosyal hayatının işi nasıl yapacağını yada beklentileri hakkında ipucu vereceğini söyledi. Sporla uğraşan kişilerin dinamik, zeki, çevik ve atak iş yaptığını, yemek kursu vs. gibi etkinliklere katılanların takım çalışmasına yatkın oldukları, yaratıcılık ve farkındalıklarının da yüksek olduğu farklı bir araştırma konusudur.

 Y kuşağı çalışanlar kurumsal imajları önemserler. Fakat işe alınırken kendilerinin sıradan bir çalışan olarak değil de kişisel oluşturdukları markalarının farkına varılarak tercih edilmeyi arzu ederler. Kişisel markaları onlar için önemlidir. Kendilerini geliştirip, güncelleyip, oluşturdukları kariyer hedeflerinin arkasından giderler. Tüm bunların sonucunda ortak nokta “performans odaklı seçim” oluyor. Çalışanları seçerken performans gösterecek olan eleman seçilmeli.

Dünyada en popüler İK uygulamaları sosyal medyadır. İşe alımlar, şirket tanıtımları, şirket içi iletişim konularında sosyal medyayı sık sık kullanmaktayız. (Bu konunun derinlemesine incelenmesi gerekir)

Teknolojik gelişmelerle birlikte sınırsız çalışma ortamları sağlanmaktadır. 7/24 her ortamda çalışma J bunun yanı sıra sanal organizasyonlar düzenlenmekte. Örneğin yeni nesil toplantılar sanal olarak farklı ülke yöneticilerinin katılımıyla gerçekleşebiliyor. Görüntülü konuşma sayesinde ulaşım sağlamadan uzakları yakınlaştırıyor.

Yeni Nesil İK uzmanları “hayır” demeyi unutup yenilikçi özelliğe bürünerek bir olay karşısında “olabilir, nasıl, bakalım” cevaplarıyla düşünme eylemi içine girmeleri gerekir. Kestirip atmak yerine dinleyip soruna çözüm üretilmeli ya da yeni yollar geliştirilip orta yollar bulunmalıdır.

Y kuşağı çalışanların sürekli iş değiştirmesi ve şirketlere bağlılığının olmamasından dolayı İK olarak bağlılık yönetimi uygulaması gerekir. Niye ben bu şirkette kalıyım diyen çalışana geçerli nedenler sunup şirketi tercih edilir hale getirmesi gerekiyor. Buda İK’nın pazarlama yönünü çıkarmasını gerektiriyor.


Son olarak İK’da yeni trendleri sıralarsak;
Globak İK
Yetenek İK
Farklılıkların yönetimi
Bağlılık yönetimi
Psikososyal İK yönetimi
Esnek ve hızlı İK
Değer zinciri İK
Yenilikçi İK
Entegre İK yönetimi
Karma ve yapılandırılmış öğrenme modeli
Teknolojik İK
Rekabetçi İK
Sürekli ve sürdürülebilir İK
Yeni lider İK
İK pazarlama ve iletişimi

NOT: bu trend sıralaması Yeni Nesil İK zirvesinde Yücel Atış’ın sunumundan alınmıştır.

Zühre Turunç
Haziran 2012